mini_cart_empty

buy_more_to_free_delivery
0,00 € / 50,00 €
total_price 0,00 €
with_tax

Orgán alternatívneho riešenia sporov

Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov (ARS) 

Od 1. februára 2016 funguje na Slovensku systém alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov, vytvorený zákonom č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. 

Kto rieši spotrebiteľské spory? 

Ak má spotrebiteľ problém s obchodníkom kvôli zakúpenému tovaru alebo službe, môže sa spotrebiteľ obrátiť na príslušný subjekt ARS, ktorý je zapísaný v zozname. Subjekty riešia spor mimosúdne, proces je menej formálny, pričom však musia dodržať postup upravený v zákone.

Zákon sa zaviazali dodržiavať práve subjekty zapísané v zozname. Popri týchto „notifikovaných/certifikovaných“ subjektoch zapísaných v zozname však existujú aj iné osoby (fyzické aj právnické), ktoré riešia spotrebiteľské spory alternatívne resp. mimosúdne. Pokiaľ však tieto osoby nie sú zapísané v zozname, nemusia zákon o ARS dodržiavať a zároveň predávajúci nie je povinný takýmto osobám poskytnúť súčinnosť. Z toho dôvodu odporúčame vždy si overiť, či figuruje daná osoba v zozname. 

Aký je postup pri ARS? 

Pokiaľ medzi spotrebiteľom a obchodníkom vznikne spor z uplatnenia práv zo zodpovednosti za vady alebo sa spotrebiteľ domnieva, že obchodník porušil jeho práva, má možnosť obrátiť sa na obchodníka so žiadosťou o nápravu. Ak na túto žiadosť obchodník do 30 dní od dňa odoslania neodpovie alebo na ňu odpovie zamietavo, spotrebiteľ sa môže s návrhom na začatie ARS obrátiť sa príslušný subjekt. 

Subjekt návrh preskúma, aby zistil, či môže začať ARS alebo či návrh odmietne na základe dôvodov, ktoré má stanovené v pravidlách ARS. O odmietnutí subjekt spotrebiteľa informuje. 

Po začatí ARS subjekt kontaktuje obe strany sporu a snaží sa spor medzi nimi vyriešiť, a to hľadaním kompromisov tak, aby boli dodržané práva dotknutých osôb. Pri ARS subjekt v záujme čo najrýchlejšieho vyriešenia sporu oslovuje strany sporu najmä elektronicky alebo telefonicky; subjekt by mal ukončiť spor do 90 dní (pri zložitých prípadoch je možné predĺženie lehoty).

Viac informácií.